Chroń swoje pieniądze – zmieniaj hasło do bankowości internetowej

30 stycznia
12:36 2015

Bankowość elektroniczna znacznie ułatwia klientom zarządzanie swoimi finansami. Jest wprawdzie bezpieczna, ale o bezpieczeństwo powinni dbać też sami klienci – choćby poprzez zmianę hasła.

Internet otworzył przed bankami oraz ich klientami wiele możliwości. Coraz więcej osób zakłada konta internetowe, korzysta z kart płatniczych, bankomatów i dokonuje transakcji bezgotówkowych. Posiadacze kont internetowych nie muszą już chodzić do banków, by wypłacić pieniądze, sprawdzić saldo czy dokonać przelewu. Mogą to wszystko załatwić przez Internet, nie wychodząc z domu. Oszczędzają czas i pieniądze, a do swoich kont mają dostęp przez 24 godziny na dobę.

Na konto można wejść, logując się, czyli podając numer klienta oraz hasło. Oczywiście, dane te powinny być znane tylko właścicielom kont bankowych, ale nie zawsze udaje się nam ustrzec przed włamaniami. Banki przestrzegają swoich klientów, aby uważali na e-maile czy ataki typu phishing (jest to odmiana oszustwa polegająca na tym, że osoba trzecia podszywa się pod inną osobę lub firmę w celu wyłudzenia określonych informacji, a w konsekwencji pieniędzy). Banki zalecają dużą ostrożność w posługiwaniu się dostępem do kont internetowych.

Pamiętać należy, że nie zawsze można odzyskać utracone pieniądze.
Bardzo ważnym zabezpieczeniem jest program antywirusowy, należy taki program zakupić i stale aktualizować. To po pierwsze. Po drugie nie powinno się logować do własnego konta bankowego z komputera obcej osoby. Po trzecie należy od czasu do czasu zmieniać hasło dostępu do konta internetowego. Jeżeli tylko ktoś zauważy, że coś niepokojącego dzieje się z jego kontem lub witryną bankową, najlepiej zmienić hasło i skontaktować się z bankiem. Złodzieje często podszywają się pod banki, wysyłają e-maile i starają się wyłudzić hasła. Jeżeli otrzymamy jakiś podejrzanie wyglądający e-mail, najlepiej skonsultować go z bankiem i nie odpisywać. Jeżeli banki mają pytania do klientów, to nie zadają ich za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Często zdarza się, że po wykonaniu operacji na koncie internetowym zapominamy o wylogowaniu się. To błąd. Należy pamiętać o wylogowaniu się z systemu. Wraz z rozwojem bankowości elektronicznej zdarza się coraz więcej prób wyłudzeń oraz oszustw. Banki są na takie ataki dość dobrze przygotowane, właściciele kont bankowych, niestety, już niekoniecznie.